عربستان سعودی: غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم نمی‌تواند بخشی از یک برنامه صلح‌آمیز باشد

وزارت خارجه عربستان سعودی از جمهوری اسلامی خواست از قرار دادن منطقه در معرض تنش‌های بیشتر پرهیز کند

IAEA

وزارت امور خارجه عربستان سعودی روز چهارشنبه گفت تحولات مربوط به برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران و اعلام تصمیم تهران برای آغاز غنی‌سازی اورانیوم با خلوص ۶۰ درصد را «با نگرانی» دنبال می‌کند.

به گزارش الشرق الأوسط، وزارت خارجه سعودی با بیان این که چنین اقدامی نمی‌تواند بخشی از یک برنامه صلح‌آمیز باشد، از جمهوری اسلامی خواست از تشدید تنش و قرار دادن منطقه در معرض تنش‌های بیشتر پرهیز کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این وزارتخانه تاکید کرده است که تهران باید به‌طور جدی در مذاکرات جاری درگیر باشد و همسو با انتظارات جامعه بین‌المللی، که برنامه‌اش صرفا اهداف صلح‌آمیز دارد و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر آن نظارت می‌کند، گام بردارد.

در ادامه بیانیه وزارت امور خارجه عربستان سعودی آمده است: برآورده شدن این شرایط، تضمین کننده آن خواهد بود که ثبات و امنیت در منطقه و جهان قابل دستیابی است و تکثیر سلاح‌های کشتار جمعی را نیز محدود خواهد کرد.

ریاض همچنین بر لزوم دستیابی جامعه بین‌المللی به یک توافق بلندمدت‌تر با ایران تاکید کرده است، توافقی که بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران نظارت داشته باشد و تضمین کند که جمهوری اسلامی به سلاح هسته‌ای دست پیدا نخواهد کرد.

به عقیده وزارت امور خارجه سعودی، چنین توافقی باید نگرانی‌ها و ملاحظات کشورهای منطقه را از تحرکات تنش‌آمیز ایران که منطقه را به بی‌ثباتی می‌کشاند، در نظر بگیرد.

عربستان سعودی و برخی دیگر از کشورهای منطقه مانند اسرائیل، از توافق جامع هسته‌ای تیر ۱۳۹۴ قدرت‌های جهانی با ایران راضی نبوده و می‌گویند آن توافق برای مهار فعالیت‌های موشکی و منطقه‌ای ایران کافی نیست.